Kommuner vil ud af startblokken med bilopladning

Oprettet d.

Kommuner vil ud af startblokken med bilopladning

 

 Af MICHAEL BILDE HINRICHSEN

elbilsparkering

Arkivfoto:  Malene Dissing

Kommuner over hele landet brænder efter at sørge for, at biler kan tanke strøm overalt i Danmark, men er bundet indtil ny lovgivning giver dem muligheden. Dansk Elbil Alliance gav indspark og anbefalinger til, hvad kommunerne kan gøre, mens de venter på et webinar arrangeret af KL.

Én ting er lynladestationer langs motorvejene til dem, der er på langfart. De er supervigtige for mobiliteten i et samfund, hvor mange af bilerne om få år kører på el. 

Det er mulighederne for at lade op i byerne imidlertid også, for hele 98 procent af køreturene i Danmark er under 100 kilometer, mens kun to procent er over. Og derfor er de danske kommuner afgørende aktører i det store projekt med at opbygge en ny og robust landsdækkende ladeinfrastruktur. 

I regeringens udspil ”Danmark Fremad” er der lagt op til cirka 40 ladeparker med omkring 650 lynladere i hele landet frem mod 2030 samt en national plan for ladeinfrastruktur til grønne elbiler i Danmark. Det fremgår af planen, at der lægges op til at give kommunerne lovhjemmel til at understøtte etablering af ladestandere, der hvor der ikke er et kommercielt grundlag f.eks. gennem udbud, opsætte ladestandere til medarbejdere, stille krav om opsætning af ladestandere, regulere p-pladser osv. 

Det går enormt stærkt lige nu med salget af biler, der kan lades op. Fra 2019 til 2020 gik vi fra en andel på 3,6% til 16,4%. Lige nu ligger vi på 25% og ender nok året på 30%. Semler Gruppen, der er Danmarks største bilimportør, har endda sagt, at helt op mod 40% af salget kan være grønne biler i år.
Lærke Flader, branchechef, Dansk Elbil Alliance

Alt sammen gode og nødvendige tiltag, som skal give kommunerne bedre muligheder for at understøtte den nødvendige ladeinfrastruktur. For eksempel må kommunerne i dag ikke tjene penge på et udbud, hvis der er stor interesse blandt operatørerne, eller give tilskud, hvis det modsatte er tilfældet. På samme måde må kommuner ikke tilbyde offentlig adgang f.eks. om aftenen til ladeudstyr, som de selv har sat op til deres egne flåder af elbiler.

– Det er gode og nødvendige tiltag, som regeringen peger på, og vi håber, at den lovgivning, som skal give kommunerne mulighed for at understøtte udbygningen af ladeinfrastrukturen, kommer på plads hurtigst muligt. I mellemtiden kan kommunerne udnytte tiden til at få udpeget de pladser, hvor der er behov for ladeinfrastruktur, tage kontakt til operatørerne, få nødvendige tilladelser på plads, regulere p-pladser så det bliver til ladepladser, samarbejde med boligselskaber, erhvervsnetværk, energiselskaber osv., sagde branchechef Lærke Flader fra Dansk Elbil Alliance på et webinar, hvor kommuner kunne dele erfaringer og udfordringer omkring ladeinfrastruktur.  

– Disse overvejelser og dialoger skal kommunerne i gang med nu, da der bliver kamp om at kunne tiltrække de kommercielle aktører. Derfor skal ventetiden udnyttes effektivt, indtil lovgivningen er på plads, slog branchechefen fast.

Det er gode og nødvendige tiltag, som regeringen peger på, og vi håber, at den lovgivning, som skal give kommunerne mulighed for at understøtte udbygningen af ladeinfrastrukturen, kommer på plads hurtigst muligt.
Lærke Flader, branchechef, Dansk Elbil Alliance

Salg i rivende udvikling 

Et nyt udspil fra regeringen stillede onsdag dertil kommunerne nye redskaber i udsigt til at kunne reservere grønne parkeringspladser til bæredygtige mobilitetsformer som el- og delebiler i kommende lokalplaner. Samtidig skal de kunne kræve, at der sættes ladeinfrastruktur op i tilknytning til grønne p-pladser. 

Det er velkomne bidrag, men ifølge Dansk Elbil Alliance er der hårdt brug for, at både staten langs de overordnede motorveje og kommuner over hele Danmark kommer i gang nu med at udpege de rigtige arealer til en ny finmasket infrastruktur, der kan servicere 1-1,5 million elbiler i 2030. 

– Der er brug for rigtigt meget ladeinfrastruktur de kommende år. Det går enormt stærkt lige nu med salget af biler, der kan lades op. Fra 2019 til 2020 gik vi fra en andel på 3,6% til 16,4%. Lige nu ligger vi på 25% og ender nok året på 30%. Semler Gruppen, der er Danmarks største bilimportør, har endda sagt, at helt op mod 40% af salget kan være grønne biler i år, fortalte branchechef Lærke Flader i sit oplæg til de deltagende kommuner.

XLweb