Over halvdelen af danskere forventer, at de kører elbil i 2030 - alligevel er det langt færre, der regner med at køre elbil næste gang.
Danskernes paradoks med elbiler
Autobranchen har udgivet en ny rapport om bilsalget i Danmark, og den viser blandt andet, at der er et paradoksi Danmark, når det kommer til elbiler. På den ene side mener 52% af de adspurgte, at vores bil i 2030 er en elbil, på den anden side svarer kun 23% at de ville købe en elbil i dag.
Ved Folketingsvalget i 2019 var et centralt tal, hvorvidt der skulle være 1 millioner elbiler på gaden i 2030. Det ville opnås med 52% af os havde elbil, men ikke de 23%. Så det store spørgsmål er, hvad der afholder os fra at købe en elbil i dag.
Elbilens pris
Hele 48%% af danskerne siger i samme undersøgelse, at elbilens pris er et af de helt store problemer, der afholder dem fra at købe en elbil. Det er ikke overraskende, men alligevel er der ikke så meget at gøre ved det. To ud af tre forhandlere siger, de kunne sælge flere elbiler, hvis udbuddet var større.
40% af forhandlerne mener, at de kunne sælge hele 25%-50% flere elbiler end de gør nu. Mangel på udbuddet rammer også brugtbilsmarkedet, hvor elbiler fastholder sin pris helt utroligt, netop fordi at ventetiden på en ny elbil er lang og udbuddet generelt er lille. Fordi brugtbilsprisen er meget høj, bliver elbiler ikke tilgængelige for en ny købergruppe.
Rækkevidde og infrastruktur
Halvdelen af de adspurgte svarer, at de ikke køber en elbil i dag på grund af elbilens begrænsede rækkevidde og få opladningsmuligheder.
Forhandlerne er enige, 66% af forhandlerne angiver mangel på ladestandere som begrænsende for salg af elbiler. Udbygningen af ladenetværket foregår alt for langsomt. EU anbefaler at der højest må være 10 opladelige biler pr. ladepunkt, i Danmark er det tal 30.
Artiklen er lånt fra bilmagasinet.dk, se den originale artikel her