![1](/sites/default/files/styles/nyhedsbillede/public/2022-09/Norlys-HERO.jpeg?itok=1vpbKMQw)
En ny, stor ladeoperatør er på vej, efter at Norlys har købt Sperto. Norlys får et solidt boost på lademarkedet ved at overtage Spertos 600 ladepunkter. Oveni vil det nye selskab bruge én mia. kr. på ladestationer.
Danske elbilister får endnu et ladeselskab at få deres strøm fra. Men til gengæld falder en af pionererne fra.
Den mindre ladeoperatør Sperto, som dog har 600 ladepunkter, er blevet købt af den jysk-baserede energikoncern Norlys, som dermed får en kickstart ind på det dynamiske lademarked.
Norlys (sådan staves det) har først for nylig fået sine to første lynladere, som begge står i Vendsyssel. Men omtrent samtidig meddelte selskabet, at det over de næste tre år ville investere én milliard kroner i offentlig tilgængelige elbilladere.
Hurtigt i gang
Den plan står ved magt, men nu kommer Norlys altså hurtigere fra start.
- Vores mål er at bygge en lettilgængelig og åben ladeinfrastruktur i hele Danmark, der gør det nemmere at være elbilist. Med købet af Sperto får vi et allerede etableret netværk og en forretningsmæssig platform, som dermed kan accelerere udbygningen af vores ladeforretning, siger direktør i Norlys’ energiforretning, Mads Brøgger, i en pressemeddelelse.
Sperto, et privatejet dansk firma, er blevet opbygget over de seneste fem år og har særligt det sidste årstid fået opsat lynladere i områder, hvor det har været sparsomt med hurtig- og lynladere, især i Midt-, Vest- og Nordjylland.
Sperto har desuden solgt ladebokse og både leveret til private og stået for kollektive ladefaciliteter ved boligforeninger, virksomheder eller i kommuner.
Sperto-navnet forsvinder
Sperto-standerne vil nu stifte navn til Norlys, ligesom Norlys overtager Spertos kunder.
- Der er et hurtigt omskifteligt marked for opladning af elbiler. Der er kommet mange nye aktører, og derfor er det helt naturligt med konsolidering, lyder vurderingen fra chefkonsulent i FDM, Ilyas Dogru.
- Vi er glade for, at Norlys nu fører sine ambitioner ud i livet og dermed for alvor kommer ind på opladningsmarkedet. Det vil alt andet lige betyde endnu mere konkurrence på opladning, som hidtil har været præget af to store aktører. Valgmuligheder er noget, som vores medlemmer efterspørger i stor stil, siger han.
Artiklen er lånt fra fdm.dk, se den originale artikel her