EQE - Klar til direktør og chauffør
Det er svært ikke at være imponeret over EQE. Den lander på markedet, kort før ærkerivalerne Audi og BMW er klar med deres elektriske luksusbiler. Audi har vist deres A6 e-tron, der dog har et es i ærmet i form af en stationcar-udgave. BMW er trods elektrisk pionerstatus ikke klar i denne klasse endnu. Teslas Model S er fra 2012, men har netop fået et facelift med ukendt introduktionsdato i Europa. Men selvom præstationerne og praktikken ikke kan slå Tesla, så er EQE en helt nyudviklet model, og det kan mærkes.
Med en pris på under 700.000 kr. for basismodellen får du meget luksus elbil i EQE. Og selvom du ender med at købe ekstraudstyr for 100-200.000 kr., så er der reelt få biler, som er lige så interessante som den elektriske E-klasse. I forhold til den mere komfortable og større EQS, så sparer du næsten 300.000 kr. med samme batteristørrelse og motorvariant. Det gør EQE til et meget stærkt valg – uanset om du er direktør eller taxachauffør.
EQB - 7 personers luksus
den første elbil med plads til syv personer i den populære SUV-klasse. Sådan en er der sikkert mange børnefamilier, der har ønsket sig, men om denne nye EQB til over en halv million kroner var lige det, de håbede på, er nok usikkert. Mercedes-EQ holder nemlig stædigt fast i, at de udelukkende skal være med i luksus-segmentet – eller premium-klassen, som det hedder på nudansk – og dermed er priserne automatisk oppe i den høje ende.
Elbilen EQB er bygget over samme læst som GLB, der fås i flere benzin- og dieseludgaver. Det betyder, at kabinen er stor og rummelig, og den generøse plads har gjort det muligt at bygge EQB i en udgave med fem siddepladser og i en syvpersonersudgave med tre sæderækker. Førstnævnte har et stort bagagerum på 495 liter, mens bagagerummet i sidstnævnte til gengæld er reduceret til næsten ingenting, dog med et lille rum til ladekabler under gulvet. Vælger man udgaven med syv sæder, er den midterste sæderække altid justerbar i længden, mens det er et tilkøb til udgaven med fem sæder. Adgangen til række to er fin gennem ret store sidedøre, mens adgangen til række tre kræver lidt akrobatik. Der får man ikke plads til voksne, mens familiens mindste nok vil elske de pladser.
Ingen af udgaverne er udstyret med en frunk fortil.
EQA - Elektrisk atlet i det succesrige format af GLA.
EQA er navnet på den nye entry-level model til den helt elektriske verden af Mercedes-EQ køretøjer. Elektro-æstetikken i dets design er vejledende for Mercedes-EQ-mærkets progressive luksus. Smarte assistenter støtter føreren på mange områder: for eksempel med hensyn til at undgå ulykker, den forudseende og derfor særligt effektive driftsstrategi og Navigation med elektrisk intelligens. Derudover har bilen forskellige exceptionelle Mercedes-Benz funktioner, såsom ENERGIZING Comfort og MBUX (Mercedes-Benz User Experience).
EQA er medlem af den succesrige kompaktbilfamilie fra Mercedes-Benz. En tæt relation til GLA, den leverer alle de spændende egenskaber ved det køretøj, kombineret i dette tilfælde med en effektiv elektrisk drivlinje.